Crowdfunding

Hvad er crowdfunding?

Crowfunding er når man samler en gruppe af villige mennesker omkring sig, som med små indskud finansierer en iværksætter.

Hvad er Kickstarter og Indigogo?

De to dominerende platforme adskiller sig ved at backers hovedsagelig køber et produkt for et mindre beløb. Typisk 50 – 1.000 $.

Desuden er de unikke ved, at det er risikovillige køb. Man er ikke forpligtet til at tilbagebetale, hvis man ikke kan realisere projektet.

De to platforme er forskellige ved, at Kickstarter kun er projekter i den ”kreative” branche, mens Indogogo fanger mere bredt. Desuden kan man ikke få projekter på Kickstarter, hvis de allerede har været på Indigogo, men omvendt er en mulighed. Derfor begynder man tit på Kickstarter og går der efter på Indigogo. Derfor gennemgås primært Kickstarter.

Fakta om Kickstarter:

Antal brugere: 34 – 47,5 mio unikke besøgende pr måned.

Bedste prispunkt: 150 dollars er et greb i lommen og giver den største omsætning.

Demokrafi: 65% mænd / 35 % kvinder

Alder: 25 – 34 år udgør 28 % af brugerne og 35 – 44 udgør 19 %

Trafik pr land: 36 % USA, 7 % UK, 6 % Canada, 4 % Tyskland, 4 % Frankrig, osv.

Produktkategori: Teknologi udgør 5,5 % af projekterne, men inkasserer 23,5 % af indtægterne. Design kommer ind på andenpladsen med 7,7 % af projekterne men får 18,3 % af indtægterne. Til sammenligning udgør musik 18 %, men får kun 6,4 %. Bemærk at teknologi og design er de to mest populære kategorier folk browser på Kickstarter.

Designkategorien er meget spraglet, og faktisk er det et fåtal af produkterne, som lever op til det vi i Danmark vil kalde et veldesignet produkt til hjemmet af høj produktkvalitet. Det kan undre lidt, at der ikke er flere, men det kan også være en gylden mulighed.

Man kan groft beskrive den typiske backer som en yngre mand, der er glad for gadgets og tilbringer en væsentlig del af sin tilværelse foran sin computer. Fx ved skrivebordet / arbejdsplads, ved køkkenbordet eller i et stuemøbel.

Hvis man skal optimere sin mulighed for succes på Kickstarter kan man meget kort sige, at man skal komme med en cool gadget, som kan bruges i sammenhæng med de Apple produkter han allerede omgiver sig med.

Af vores produkter er det kun Slangelamperne, som kan matche alle de krav. Lamellamperne er for eksempel mere egnet for kvinder, der er flyttet i egen bolig.

Rørstolene er designmæssigt en tand over Slangelamperne, men de bliver for dyre til den første kampagne.

Videoen er det vigtigste i en Kickstarter kampagne og det bliver vigtigt at få formidlet på videoen at produktkvaliteten er på niveau med Apple. Det er den reference kunden ubevidst har i baghovedet.

Når man laver en kampagne, sætter man selv sin grænse for sin målsætning. Udfordringen er at sætte et beløb, som man er 100% sikker på, man kan nå samtidig med, at man får penge nok i kassen til at komme videre. En realistisk bundgrænse er her typisk 100-150.000 kr. Alt over målsætningen får man selvfølgelig med. Kickstarter og betalingsformidleren tager 8%.

Af designprojekter på Kickstarter er det 37 %, som når deres selvvalgte grænse. Og det er egentlig et meget højt tal.

Det skal understreges, at det procentvis er få kampagner (88 stk), som har hentet over 1 mio $. Til gengæld henter 4,2 % (1513 stk) 100 t – 1 mio $. 11,2 % får succesfuldt 20 t – 100 t $. Samlet set formår 15,7 % af hente over 20 t $ eller 133.000 kr.

Man kan vinkle talene endnu mere positivt ved at se kritisk på, hvor mange af de ”ikke succesfulde”, som egentlig bør tælles med i statistikken. Af de 22694 ikke succesfulde kampagner er der et meget stor gab mellem de nederste 40 % og de øverste 60 %. 18157 projekter formår ikke at komme ud over rampen. Man må formode, at de enten ikke er værdige til finansiering, eller at de ikke har forberedt deres markedsføringskampagne godt nok.

Hvis man er konservativ og ikke tæller de nederste 20 % med i statistikken pga manglende professionalisme, så står man tilbage med 21033 relevante projekter. Heraf formår 27 % at rejse over 133.000 kr. 7,6 % rejser over 666.000 kr.

Hvis man igen overvejer hvilken type projekter, som får succes, så øges mulighederne yderligere. Det er ikke alle designprodukter, som har gadgetværdi, eller koster de 150 $, har designhøjde eller er i ordentlig kvalitet. Ikke mindst er der en hel gruppe af produkter, som er for smalle og høre hjemme i et niche market. Sidst er der alle de underlige. Google fx ”strange kickstarter projects”.

Hvad er nøglen til en succesfuld kampagne?

Det korte svar er forberedelse. Og forberedelsen skal paradoksalt nok handle om at skaffe nok backers uden for Kickstarter universet, til at man hurtigst muligt gør sig positivt bemærket på Kickstarter, når kampagnen går i gang. Man skal så at sige oparbejde sin egen tribe omkring sit produkt før kampagnen går i gang. Og ens venner er ikke nok. Man skal ud og have fat i en interesseret gruppe af mennesker og deres emailadresser, som kan aktiveres i det øjeblik kampagnen lanceres.

Kickstarter har 46 mio besøg og en meget aktiv backer base. MEN, der er grænser for, hvor mange produkter man orker at scrolle sig igennem, så derfor er det vigtigt, at være blandt de omtrent 50 første i kategorien.

Kickstarters algoritme.

Det afgørende for succes på Kickstarter er at komme i den øverste gruppe af projekter i designkategorien. De har en algoritme, som styre det hele, men der er to logiske faktorer, som styre det hele.

Kickstarter tjener meget på kampagner, som klare sig godt. Så omsætter man meget, bliver man boostet. Desuden bliver man boostet, hvis man kan tiltrække mange nye besøgende til Kickstarter. Kickstarter har hele tiden udskiftning i deres backers, så hvis man er i stand til at tiltrække mange nye, som opretter sig, som nye brugere, så får man også et boost. Også selv om de ikke støtter vores projekt.

Mere konkret drejer det sig om, at vi når vores målsætning hurtigst muligt.

Pledges

Et site skriver, at det absolut vigtigste er at få nye brugere ind på Kickstarter. De prioritere derfor ”pledges” højt! Hvad er et pledge? Jeg forstår det som en donation. Øverst på kampagnerne står de som et 1 $ pledge, som folk i sympati kan donere, selv om de ikke vil købe produktet. Kickstarter mener vel, at nye brugere kan donere 1 $ og blive en del af systemet, selvom de ikke er interesserede i det specifikke produkt. Og når de først har lagt 1 $, så har man alle data på folk. Pointen er, som nævnt, at Kickstarter hele tiden er afhængig af nye brugere, da andre falder fra, så kampagner, som tiltrækker nye brugere kommer højt op.

Visitor interaction

”Kickstarter tracks your conversion and if you have high bounce rate and no-one is interacting with your content Kickstarter will push you further down.”

Dvs at en video, som bliver set til slut får en høj conversion rate og er med til at skubbe os op blandt de øverste 40, men ser folk kun 10 sekunder, så ryger man ned.

En høj conversionrate på salget alene er også med til at skubbe os op. Og 3% anses for at være højt.

Embed

Embed kickstarter på vores eget site. Muligvis fungere det også på fb?

Desto flere sites vores kampagne er imbeded på desto højere kommer vi op på listen. Vi giver Kickstarter gratis brand genkendelse.

Kickstarter backers som backers

Desto flere af Kickstarters nuværende backers, som også støtter os, desto højere vil vi ligge.

Kan man snyde…

Det bliver kraftigt frarådet at man snyder, og det siges at Kickstarter har flere teknikker til at gennemskue snyd. Og hvis man gør det bliver man lukket ned for good.

Men kan man snyde systemet? Ja, det tror jeg. Man skal have likviditeten til at købe sin egen målsætning hurtigst muligt. Dvs., at man skal opkøbe for 133.000 kr på den første halve time. Kickstarter skal have 5 % og Stripe 3 %. Og man får sine penge tilbage 30 dage efter, minus 10.640 kr. Man skal selvfølgelig maskerer, at man gør det.

Vi kan evt spørger folk om de vil støtte os ved at købe en lampe. Og hvis de siger nej, spørger vi om de vil købe en i 10 minutter.

På denne måde kommer man med lidt tricks ud over de største barrierer i at få succes på Kickstarter.

Eksempler på kampagner

Jeg lister her under en række links på forskellige kampagner, som kan have sammenlignelig relevans for vores kampagne. Typisk andre lamper og møbler.

Først en stol, som rejste 1,7 mio kr 

https://www.kickstarter.com/projects/tiptoedesign/ssd-chair-the-perfect-chair-for-everyday-life?ref=section-design-tech-projectcollection-staff-picks-category-newest

Fem lamper med blandet succes

Den første rejste 227.000 kr – kostede 636 kr og blev købt af 357 backers
https://www.indiegogo.com/projects/gravity-light-a-360-degree-magnetic-led-lamp#/

Den dyreste lampe. som rejste 4,1 mio kr – kostede 3.388 kr og blev købt af 1.200 backers.

https://www.indiegogo.com/projects/the-world-s-first-truly-smart-lamp-by-luke-roberts#/

Den næste ser umiddelbart ok ud, men rejser 0 kr. Kostede 400. Den blev formentlig gennemskuet som kinesisk.

https://www.indiegogo.com/projects/lumaelite-an-eye-caring-led-desk-table-lamp#/

Den fjerde er absolut en gadget som rejste næsten 10 mio på kickstarter og efterfølgende 9 mio på Indigogo. Den kostede 1.326 kr og blev købt af 13.000 backers.

https://www.indiegogo.com/projects/the-lampster-a-lamp-with-attitude–3#/

Sidst et egentlig designprodukt i middel kvalitet. Den lavede 600.000 kr, kostede 1.785 og blev købt af 336 backers.

https://www.indiegogo.com/projects/lililite-the-ultimate-bedside-lamp-for-readers#/

IKKE FUNDED 

https://www.kickstarter.com/projects/boxlite/the-lamp?ref=discovery&term=lamp

Hvorfor? Godt produkt, men ingen personer at sympatisere med. Et Hong Kong produkt.

https://www.kickstarter.com/projects/toqibase/toqi-base-best-qi-wireless-charging-dock-at-smart?ref=discovery&term=lamp

Endnu et projekt, som falder uden for upstartmiljøet. Der er ingen personer bag, som man kan hjælpe.

https://www.kickstarter.com/projects/starchie/furniture-that-grows-and-goes-with-you?ref=discovery_category

VIRKER

https://www.kickstarter.com/projects/537191705/orrery-lamp-a-minimal-dimmable-solar-system?ref=discovery&term=lamp

Personlig kontakt er i top. 52000 $ fra 168 backers. 300 $ pr stk

https://www.kickstarter.com/projects/hcwdstudio/brick-lamp-reveal-the-light?ref=discovery&term=lamp

https://www.kickstarter.com/projects/616109868/piccolo-led?ref=discovery&term=lamp

Meget sammenligneligt produkt. Design, pris osv.

ANDRE

https://www.kickstarter.com/projects/1073669829/hoku-the-ultimate-led-table-lamp?ref=discovery&term=lamp

https://www.kickstarter.com/projects/greeb/quercus-made-from-waste?ref=discovery&term=lamp

https://www.kickstarter.com/projects/962568604/harvey-led-task-lamp?ref=discovery&term=lamp

https://www.kickstarter.com/projects/1185320968/lunaluxx?ref=discovery&term=lamp

https://www.kickstarter.com/projects/2111316994/eclipse-a-simple-concept-in-lighting?ref=discovery&term=lamp

https://www.kickstarter.com/projects/1919474099/oled-eyecare-lamp-nature-light-no-blue-light-hazar?ref=discovery&term=lamp

https://www.kickstarter.com/projects/993953854/the-herston-self-balancing-desk-lamp?ref=discovery&term=lamp

https://www.indiegogo.com/products/ario-lamp-smart-lighting-better-health

Sofa

https://www.indiegogo.com/projects/greycork-upgrade-your-living-room#/

https://www.kickstarter.com/projects/vanguardindustries/pages-a-colorful-adjustable-chair?ref=discovery_category

Disse to møbler er de eneste fundet som kan tage høje priser.

14,6 mio kr. 4431 backers betalte 3340 kr stk

https://www.kickstarter.com/projects/188465576/t2-minimalistic-led-lamp?ref=discovery&term=lamp

10,7 mio kr. 2108 backers betalte 5119 kr stk

https://www.indiegogo.com/projects/sobro-a-cooler-coffee-table#/

Virkede ikke – VTGTIG for sammenligning

https://www.kickstarter.com/projects/1217380311/anylamp-design-your-own-lamp?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/799841573/floor-lamp-reflect?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/haupes/haupes-a-collection-made-in-italy?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/henry-fisher/henry-fisher-uniquely-designed-mens-watches?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/1748505463/cueva-the-ultimate-gift?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/moabtrailers/the-gobi-x-off-road-trailer-by-moab-trailers?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/thelapdogg/the-lapdogg-a-truly-hands-free-mobile-device-appar?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/tierno/tierno-tenderize-meat-while-cooking-or-grilling?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/gomazu/gobi-pouch-100-waterproof-storage?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/noahsfabricworks/ultralight-single-pole-tents?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/wavechair/waivechair-fills-the-working-day-with-movement?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/threadprotector/hose-end-thread-protector?ref=discovery_category

https://www.kickstarter.com/projects/aalo/endlessly-flexible-and-reusable-furniture-system-a?ref=discovery_category

En af de spøjse, som lavede 6,6 mio $

https://www.kickstarter.com/projects/antsylabs/fidget-cube-a-vinyl-desk-toy?ref=nav_search&result=project&term=Fidget%20Cube