Kampagneplan

Foruden forberedelse forløber kampagnen i tre faser. Før kampagnestart i ca 1,5 måned, start af kampagne i 1 – 3 dage og til sidst perioden efter lancering – specielt den sidste uge.

Nedenstående er baseret på research og gode råd. Her indgår overvejelse om brug af eksternt pr-bureau. Min tilgang til det spørgsmål er, at jeg tager den så langt jeg kan selv. Jeg læser mig til at indsamlingen af emailadresser til potentielle købere er den primære metode til aktivering af backers. Mine venner fra Soundboks indsamlede 5,5 mio kr til deres højttaler. Det skete primært via emails.

For at kunne gennemføre medieindsatsen på to måneder hyre vi mine to ukrainske veninder, som taler og skriver fejlfrit engelsk.

Forberedelsen af kampagnen

1 Produktklargøring

Gør produktet så produktionsklart som muligt eller hav helst en lille produktion kørende allerede. Firmaets succes skal ikke udelukkende afhænge af crowdfunding. Kickstarterkampagner handler desuden ikke kun om at samle penge én gang. Glade kunder køber mere end én gang og deres forventning skal tilfredsstilles, så de er klar til næste produkt.

2 Vores unikke historie

Lav den unikke historie om Broen Design og designprocessen bag produktet.

Lav en video eller gerne flere. Også til Youtube. Test interaktion med videoen før kampagnestart. Brug https://www.optimizely.com eller https://www.crazyegg.com for conversion rate optimization.

3 Landing page – website

Sprog på de markeder, hvor kickstarter er, og hvor vi markedsfører os. Dansk, Engelsk, Tysk, Hollandsk, Fransk, Spansk, Portugisisk, Italiensk, Russisk, Polsk. Japansk, Kinesisk, Koreansk, Arabisk og Tyrkisk

Lav en blog på sitet og opret Broen Design på Instagram, Pinterest, FB, Twitter, osv.

Det er vigtigt i den første Kickstarter-kampagne, at vi får så mange som muligt til at connecte direkte til vores sociale medie konti, så vi i fremtiden ikke er afhængige af at kommunikere gennem andre, men har vores egne følgere, som kan støtte, dele og like.

Præsenter fremtidige kampagneprodukter på sitet, så folk kan se, at det her er en virksomhed med potentiale i. Dvs lamellamper og tabletopprodukter. Vis desuden teaser af detaljer fra stolene, så folks nysgerrighed vækkes.

4 Skab kontakt til mediekanaler, som kan skaffe os emails.

Vi skal finde og systematisere kommunikationen til alle relevante traditionelle og sociale medier, som kan hjælpe med at markedsføre os. Disse er:

Influencers generelt inden for interior design og gadgets, som er på Instagram, Pinterest, FB-grupper og blogs.

Facebook-grupper med design, kunst, og arkitektur. Der eksisterer enorme mængder af grupper i dette segment. Og de er meget store. Millioner af mennesker følger disse grupper globalt.

Designmagasiner, gadgetmagasiner og nyhedsmedier generelt på deres egne sites og deres fb, instagram og pinterest.

5 Skaf emails

De kontaktede medier kan bruges på tre måder. De kan skrive om Broen Designs produkter som redaktionelt stof, de kan dele vores konkurrence for at skaffe email-adresser før kampagnestart og de kan linke direkte til Kickstarter-kampagnen efter kampagnestart .

Vi skal forberede redaktionelt stof med en appellerende historie. Stoffet skal samtidig fungere som den første kommunikation til medierne. Og så spørger vi samtidig, om de vil dele vores konkurrence-kampagne.

Vi skal så vidt muligt undgå at betale eller belønne influencers og andre for at hjælpe os. Så en del af den historie vi skal formidle skal implicere, at vi er en upstart med begrænsede midler, som har brug for deres hjælp. De skal føle, at de er med til at starte noget nyt og positivt op, og at de kan spille en vigtig rolle – de skal føle, at de er vigtige!

En historie kan være at ”Danish Design launching first time on Kickstarter and need your support”.

6 Konkurrence-kampagne

Vi laver en konkurrence, som skal deles af vores mediekontakter. Man kan vinde en lampe, hvis man vil stemme om, hvilke 5 farver vi skal sætte i produktion. Før man kan stemme, skal man give os sin email og acceptere at blive kontaktet i forbindelse med lanceringen af kampagnen på Kickstarter.

7 Andre kampagner

Connect med andre kickstarterprojekter og få deres sympati. Bed dem om at dele vores projekt med deres backers. Specielt produkter til hjemmet – også andre lampeprojekter.

8 Køb maillister

Sidst men ikke mindst kan vi  købe emaillister fx på nedenstående sites. Det skal dog lige chekkes at det overholder GDPR.

http://www.backershub.com/submit/

https://www.uscompanieslist.com/crowdfunding-backers-email-list.html

Formidling

Når vi kontakter potentielle kunder uden for Kickstarter skal de forberedes på at det er crowdfunding, de er en del af. Det skal fortælles som en sympatiskabende historie, hvor de forberedes på, hvad de går ind til. De skal forstå at det ikke er en almindelig webshop. Det kan muligvis være en barrierer for en japansk kvindelig køber at deltage i en cowfundingkampagne på Kickstarter.

Målsætning

Vi skal skaffe minimum 1000 emails og gerne 10.000 uden at betale for dem.

I forberedelsesperioden skal vi skaffe de første 100 kunder. Vi skal med sikkerhed vide, at vi har nok bekræftede kunder til at komme i mål med vores minimumsbeløb én time efter vi lancerer.

Eksekvering

FASE 1

Kampagnens fase 1 skal begynde i så tilpas god, tid at vi får en chance til at ændre retning, hvis de første initiativer ikke giver positive resultater.

Markedsføring på Facebook, hvor mailadresser på interesserede købere samles. Fokus er på konkurrencen i den første fase.

Opvarmning af målgruppen med serie af mails, der holder dem varme og opdaterede om produktet og kampagnen.

Når crowdfunding-kampagnen går i gang, fortæller man målgruppen, at kampagnen er i gang, og gennemgår, hvordan de kan støtte den.

FASE 2

Lancering. Vi samler venner og bekendte til et fælles arrangement. Alle er indforståede med at kontakte deres venner for at dele kampagnen.

Vores 100 bekræftede backers skal ringes op en time før kampagnes start. De skal bedes om at være klar til at købe.

Vi kan overveje selv at opkøbe lamper for at nå målet hurtigst muligt.

Der skal udsendes pressemeddelelse i det øjeblik vi når vore mål.

Hvilken dag?

Umiddelbart tænker man søndag formiddag, hvor flok har tid, men statistikken siger en på en hverdag. Desuden kan man få de professionelle medier på banen med det samme på en hverdag.

FASE 3

Kampagnen løber i en måned og meget bliver afgjort de første par dage. Men der er rigelig med medier globalt i dette segment til at man kan skrive til dem uafbrudt i en måned.

Specielt i den sidste uge skal den have fuld gas.

Alle sociale medier kontaktes igen, med det formål at få dem til at skrive den positive historie om den succes vi har på Kickstarter og linke vores kampagnevideo på deres site. De sociale influenceres skal bekræftes i at de gjorde det rigtige ved at ved at støtte os.

Og alle dem, der ikke ville skrive om os i første omgang skal kontaktes igen – de kan stadig nå at skrive om os, mens vi er en varm historie, som kan genererer trafik på deres site.

Den skal have fuld gas med de danske medier, som skal skrive historien om den nye danske designvirksomhed, som er en stor succes på Kickstarter.