Salg og markedsføring i møbeldesignbranchen

Der er mere end en måde at drive en designvirksomhed på – Men hvordan vil vi gøre det?

Den største udfordring for en nystarter designvirksomhed er at trænge igennem muren til butikkerne.

Butikkerne tager kun ting ind, som allerede sælger, men det kan man ikke bevise, at de gør, hvis man ikke får chancen. Desuden skal man presse en anden producent ud, som allerede har en plads i butikken. Endnu værre bliver det, hvis man har mange produkter i flere produktgrupper. Så kommer kun en brøkdel af ens produkter ind i butikkerne.

Målet for Broen Design er at komme tættest muligt på køberne – business to business og business to consumer – uden at skulle igennem for mange fordyrende, forstyrrende og forsinkende led under vejs.
Vi skal forsøge at undgå at deltage i kampen om at få plads i butikkerne – vi skal have vores eget alternativ.

Andre i designbranchen

For at forstå, hvem vi sammenligner os med, er der her et udvalg af danske møbel- og lampeproducenter i den dyre ende af markedet, hvor vi også stiler efter at være.

HAY, MUUTO, Fritz Hansen, Fredericia Furniture, Carl Hansen & Søn, Montana, Gubi, Louis Poulsen, Erik Jørgensen, PP Møbler, Bdr Krüger, Eilersen og Le Klint.

Hvordan organisere de salget i dag?

I vidt omfang organiserer alle ovennævnte sig efter samme traditionelle model.

De fleste har eget showroom ved deres hovedsæde eller i København.

De finder deres salgskanaler på mellem 5 – 20 messer årligt. Her får de kontakt til lokale agenter eller distributører, som har adgangen til kontraktmarkedet, eller de sælger direkte til mindre kæder og enkeltbutikker.

De to største problemer ved denne model er at det er dyrt at gå på messer og at man har svært ved at følge op med markedsføring til de butikker man kommer ind hos. Og det er de færreste agenter, som bruger egne penge på markedsføring.

Designbranchen anvender formentlig denne model pga tradition og mangel på kapital. De gamle drenge i branchen er allerede inde i butikkerne, så hvorfor investere i husleje til egne butikker.

Og de nystartede har ikke pengene, så de er tvunget til følge den gamle model. De to undtagelser er HAY og MUUTO, som begge har fået tunge investorer med. Men, alligevel følger de den traditionelle vej.

Desuden risikere man at butikkerne ikke vil tage ens produkter ind, når man også sælger via egen webshop / butik.

Den eneste forandring, der er sket  i branchen de sidste 15 år, er at nogle enkelte af virksomhederne har åbnet egen webshop. Men hvis man vil prøve produktet skal man stadig ud i eksterne butikker.